tiistai 2. kesäkuuta 2015
Tavarataloissa tapahtuu
Olen toista päivää virallisesti vanhuuseläkkeellä ja päätin että jätän vanhat työnantajani Keskon ja Anttilan rauhaan, mutta enpä malta olla kommentoimatta, kun uutisissa kerrottiin että tavaratalokauppa on huhtikuussa vajonnut ennätyksellisen alas. Kaupan edustajat varmasti kiirehtivät tiedottamaan että syy on valtiovallan toimenpiteissä ja asiakkaissa jotka eivät ymmärrä omaa parastaan.
Totuus kuitenkin on että nämä isot ketjut ovat sörssineet itse asiansa. Olin lähes neljäkymmentä vuotta menestyksellä Anttilan hankinnassa ja markkinoinnissa, kunnes tuli Citymarketista kaiken tietävä johtajatar joka ei löytänyt minulle mitään tehtävää. Samainen johtaja ja Citymarketista tullut viisaiden ryhmä aiheutti kaiken kaikkiaan Keskolle lähes 200 miljoonan kokonaistappion, kun operatiiviseen tuloksen lisätään myyntitappio. Sanomattakin on selvää että tappion tekijät ovat edelleen tehtävissään. Minulla on säilynyt keskusteluyhteys vanhoihin ketjuihin, ja myös niihin ketjuihin joihin on siirtynyt entisiä työtovereita ja alaisia, paniikki on kaikilla sama. Stockmann on tehnyt radikaaleja toimenpiteitä ja vuokrannut tiloja ulkopuolisille ketjuille. Sama on edessä Citymarketilla. Prisma pystyy vielä kauan piilottamaan kannattamattoman käyttötavarakaupan ruuan hintaan. Olen läheltä seurannut lähimmän Prisman. Savonlinnassa, uudistumista. Säälittävän vanhanaikaista touhua.
Voittajia markkinoilla ovat mm. Bauhaus, Gigantti, Clas Ohlsson, Motonet, Tokmanni, ja monet vaatekaupan ketjut, jotka ovat löytäneet tavaratalokaupan heikon kohdan, mielenkiinnottoman valikoiman ja huonon palvelun. Onhan tavaratalokaupassa yksi vastarannan kiiski, jonka julkisivu ja toimitusjohtaja on lähes päivittäin lööpeissä. Luultavasti kuitenkin kaupan menestyksen takana on osaava henkilökunta, ja ilmainen markkinointi jonka televisio ja iltapäivälehdet hoitavat.
Anttilassa ja Citymarketissa tehtiin paljon pieniä virheitä, todellisen kaupan kehitys laiminlyötiin.
Hankinta oli se josta Anttila syntyi ja hankinta oli se johon se hiipui, kun Anttilan ja Citymarketin hankinnat yhdistettiin ja ammattitaitoiset ostajat alkoivat täytellä exeleitä. Kun henkilöstöä rekrytoitiin, aloituspalkat olivat niin naurettavia, ettei valmiita tekijöitä saanut edes haastatteluun. Piti ottaa omasta kuormasta tai palkata halvin mahdollinen. Huipputekijät tietävät varmasti tilanteen eri ketjuissa, eivätkä niihin edes hakeudukaan. Suomessa parhaat ketjut ovat nyt ulkomaisessa omistuksessa, halpatavarat hoitaa taitavasti Tokmanni ja muut ketjut joille Anttilassa naureskeltiin, muistan olleeni itsekin naurajien joukossa.
Anttilan johto oli tietyssä vaiheessa enemmän kiinnostunut omista optioistaan kuin liiketoiminnan kehittämisestä. Kun tuli määräys tehostaa toimintoja, koko toimiva johto aloitti mm. supistamaan matkabudjettia. Eräänä vuonna kollegani, pukeutumisen markkinointipäällikkö joka oli vastuussa Anttilan vaatetuksen maahantuonnista, kyllästyi näihin supistuksiin ja jätti vuoden väliin kaikki omat matkansa. Toimitusjohtajaa ja talousjohtajaa asia ei kiinnostanut. Entinen kollega on tietämäni mukaan edelleen hankintatehtävissä voitokkaassa ketjussa.
Anttilan huippuosaajat nousivat aikanaan nopeasti ja nuorena, suoraan tavarataloista hankintaan ja markkinointiin. Itse palkkasin kerran erään huippuosaajan talosta, olin asiakkaana tavaratalossa hieman ennen sulkemisaikaa, eräällä osastolla oli viisi myyjää, joista neljä rupatteli tiskin takana ja yksi täytti hyllyjä. Kävin kysymässä hyllyntäyttäjältä, kiinnostaisisiko konttorihommat. Sisäinen byrokratia kasvoi vuosi vuodelta ja lopulta jopa keskusteluyhteydet tavarataloihin lopetettiin, Tärkeintä oli että toimittiin protokollan mukaan ja sen protokollan oli laatinut tämä ajatusten Tonava joka tuli Citymarketista.
Keskon uusi toimitusjohtaja antoi Hesarin haastattelussa ymmärtää, että hypermarketeissa käyttötavaran tilat supistuvat ja joitakin alueita lopetetaan, erikseen hän mainitsi kodin elektroniikan.
Ilmeisesti päätökset on tehty ja homma on vain yt-neuvotteluja ja irtisanomisia vailla. Kun se osasto viedään pois, jäljelle ei jää mitään miehiä kiinnostavaa.
Totta puhuen, juna meni jo, tavarataloilla ei ole markkinoilla mitään mahdollisuuksia, menetettyjä markkinoita ei saada millään hintaa takaisin. En spekuloi uuden Anttilan kohtalolla, he ovat olleet hiljaa kuin kusi sukassa, mutta hommaa on mahdoton enää saada takaisin entiselle uralle. Voihan olla että markkinoille tulee aivan jotain muuta.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti